-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40389 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

شخصي از پيامبر6 سؤال فرمودند: آيا حج هر سال واجب است؟ پيامبر6 پاسخ ندادند و چند بار ديگر آن شخص سؤال كردند و جواب نشنيدند و در آخر پيامبر6 ناراحت شدند و فرمودند: از خبرهايي كه اگر فاش شود، خوشتان نميآيد، سؤال نكنيد، آيا منظور از حج، حج تمتع است، يا مفهوم ديگري داشت كه آن شخص ظرفيت پاسخ را نداشت، چرا پيامبر6 ناراحت شدند؟

در شأن نزول آيه فوق، در تفسير مجمع البيان، شيخ طبرسي، از علي بن ابيطالبنقل شده كه فرمود: روزي پيامبر6 خطبهاي خواند و دستور خدا را دربارة حج بيان فرمود، شخصي به نام مكاشه گفت: آيا اين دستور براي هر سال است و همه سال بايد حج به جا آوريم؟ پيامبر6 به سؤال او پاسخ نگفت، ولي او لجاجت كرد، دو بار يا سه بار، سؤال خود را تكرار نمود، پيامبر6 فرمود: واي بر تو، چرا اين همه اصرار ميكني، اگر در جواب تو بگويم بلي، حج در همه سال، بر همه شما واجب ميشود و اگر در همه سال واجب باشد، توانايي انجام آن را نخواهيد داشت و اگر با آن مخالفت كنيد، گناه كار خواهيد بود. بنابراين، مادام كه چيزي به شما نگفتهام، روي آن اصرار نورزيد، زيرا ]يكي از[ اموري كه باعث هلاكت ]بعضي از[ اقوام گذشته شد، اين بود كه لجاجت و پر حرفي ميكردند و از پيامبرشان زياد سؤال مينمودند.

بنابراين، هنگامي كه به شما دستوري ميدهم، به اندازة توانايي خود آن را انجام دهيد و هنگامي كه شما را از چيزي نهي ميكنم، خودداري كنيد. آيه فوق نازل شد و آنها را از اين كار بازداشت حال، با توجه به آياتي كه صريحاً دستور ميدهد كه مردم آن چه را نميدانند از اهل اطلاع، سؤال نمايند; فَسْ ?‹َلُوَّاْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَتَعْلَمُونَ ;(نحل،43) اگر نميدانيد از اهل اطلاع سؤال كنيد. منظور از آيه اين نيست كه راه سؤال و پرسش و فراگيري مطالب را بر مردم ببندد، بلكه منظور، جلوگيري از سؤالهاي نابجا و بهانهگيريها و لجاجتهاي بي مورد است كه غالباً سبب ايجاد شبهه در ذهن مردم و موجب مزاحمت گوينده و پراكندگي رشتة سخن و برنامة او ميشود.

بنابراين، هر چند شأن نزول آيه فوق، دربارة حجة الاسلام است، ولي آية شريفه، حكم كلي را بيان كرده و منظور از آن پرسش از جزئيات احكام دين و واجبات الهي است.

وانگهي، در شأن نزول آيه فوق، سخني از ناراحت شدن رسول اكرم، به ميان نيامده است، بلكه سخن از اندوه و ناراحتي سؤال كنندگان است، زيرا سؤالات بي مورد آنها، از خورده ريزههاي احكام دين، جز دشوار كردن دين و سنگين كردن بار تكليف و بدحالي و اندوه نتيجه ديگري، ندارد. بر فرض كه پيامبر6 ناراحت شده باشند، ناراحتي ايشان از دست مردمي است كه با سؤالهاي بيجاي خود، خود را به هلاكت ميانداختند.( ر.ك: تفسيرنمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 5، ص 96، دارالكتب الاسلامية / تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ترجمه سيد محمد باقر موسوي همداني، ج 6، ص 244ـ236، نشر بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.